„Első
regényed csak egyszer lehet” – szokta mondani egy barátom, és bár banálisan
hangozhat, nem az. Ő inkább a bemutatkozás és az első benyomás fontosságára
szokta ezzel felhívni a figyelmet, és persze, fontos szempont ez is, de nekem valami
egészen másért szokott ez eszembe jutni. Egy első regény rengeteg mindenből áll
össze: a fiókban hagyott korábbi kéziratokból; a halomban gyűlő elutasításokból;
a rengeteg kételyből, vajon van-e értelme ezt csinálni; egy nagy adag
szerencséből, hogy jókor kerül-e jó szerkesztő kezébe a szöveg – és egy nagyon
fontos döntés meghozatalából, amiről valamiért keveset beszélünk.
Tizenkilenc
éves voltam, amikor elkezdtem dolgozni a Bábel
fiain, huszonnégy, amikor számtalan újrakezdés, írástechnikai tanulás és átírás után megjelent.
Előtte négy kéziratot dobtam ki. Ezeket, hála az égnek, sosem küldtem el
kiadóknak, akkor is éreztem, hogy finoman szólva is zsengék, vagy inkább rettentő kínosak. A Bábelt
vízválasztónak éreztem: az elsőnek, amivel szerkesztők szeme elé merek kerülni.
Elsősorban a kíváncsiság hajtott, mire elég a kézirat,
és ez a megjelenés utáni vágynál sokkal erősebben dolgozott bennem. Hozzáértőktől szerettem volna visszajelzést arra, hol tartok épp íróilag, mert ez az, amit kezdőként a legnehezebben tud megszerezni az ember.
Ez
a legnehezebb része érzelmileg a folyamatnak. Ha lehetett volna, már a
befejezése pillanatában rátettem volna egy mérlegre a szöveget, hogy azonnal
megkapjam az értesítőt: „az objektív kézirat-értékelő bizottság ítéletének
értelmében az ön által írt történet 57%-ban áll készen a publikálásra”, vagy
valami ilyesmit. De éveken át várni az ítéletre, őrjítő. Főleg, hogy a
legtöbb helyről sosem érkezik válasz, amiről lehetetlen eldönteni, azért
történt-e, mert ki se nyitották a fájlt, vagy mert egy rakás szar. Főleg, mert
ha olyan szerencsés vagy, hogy mégis kapsz véleményt, akkor azok még a
szerkesztők részéről is lehetnek ellentmondásosak.
Ilyenkor
jön el az a bizonyos döntés. A legnehezebb, ami az írói hozzáállást
nagyban meghatározhatja. Ezért érzem kiemeltem fontosnak az első regényeket. A
döntés, hogy mit teszel ebben a bizonytalan, ellentmondásos időszakban.
Illusztráció: Gályász Szonja |
Biztosra
veszem, hogy ezek jó szándékú tanácsok, de iszonyat veszélyesek: az ember
előbb-utóbb kezdi úgy érezni, hogy a megjelenés lehetőségéért cserébe, nincs
más választása, fel kell adnia önmagát. Ezek a tanácsok nem arról szólnak,
hogyan legyen valaki jobb, hanem
hogyan legyen valaki más. Engem ez
nem kísértett meg igazán, az önkifejezés vágya mindig sokkal-sokkal erősebb
volt bennem a publikálás utáni vágynál, és miközben ilyeneket mondtak nekem, már a nem kevésbé fura Horgonyhelyen dolgoztam. Úgy éreztem, ha feladom magam, az a
megjelenés üres lenne, nem okozna igazi örömöt. (Persze sosem tudom meg, mi
lett volna, ha tíz éven át próbálkozom hiába.) De szörnyű belegondolni, hányan
kaphatnak hasonló javaslatokat, és hányan érezhetik úgy, muszáj
változtatni magukon ahhoz, hogy
megjelenhessenek.
Most
komolyan? Írd azt, amit szeretnél. Amit annyira szeretnél, hogy nem bírsz tőle
aludni. Amit annyira szeretnél, hogy ezen jár az eszed a munkahelyeden, ami
miatt lelépsz a járdáról a pirosban. Amit iszonyatosan bánnál öreg korodban, ha
félelemből vagy kishitűségből félretettél volna.
Írd
meg azt a történetet. Kit érdekel a többi?
Persze,
mondhatjátok, az igazán sikeres könyveknek populárisnak kell lenniük, ha valaki
sok pénzt akar kaszálni, kompromisszumot kell hoznia, de ki kell ábrándítanom mindenkit: aki
sok pénzt akar keresni, csináljon valami mást. Tanuljon meg programozni. Tőzsdézzen. Készítsen cuki kisállatos videókat.
Vegyen lottót. Azért hangsúlyozom ezt ki, mert egy ennyire kicsi anyagi
haszonnal kecsegtető időtöltésnél engem semmivel se tudnának rávenni, hogy
feladjam benne önmagam. Az írás nagyrészt magányos tevékenység, évekig csak te
vagy és a történet; hogy lehetne pont ennek az örömét kihúzni az egyenletből?
Ez
a legfontosabb, amit a Bábel fiaiból
megtanultam. Hogy szabad fura és nehezen skatulyákba illeszthető regénnyel kijönni.
Hogy persze, sokan nem tudnak majd mit kezdeni vele, de lesznek olyanok, akik pont ezt keresik, és pont ezért fogják
szeretni. Hogy nem kell megváltozni azért, hogy elfogadjanak. Ezt érzem a leglényegesebb
döntésnek, és nemcsak az első, hanem a második, harmadik, sokadik regénynél is:
megőrzöd-e az önazonosságodat akkor is, ha úgy érzed – helyesen vagy
helytelenül – a környezet valami mást vár tőled.
Az
író szívében pedig mindig különleges hely lesz azoknak az olvasóknak, akik először
bizalmat szavaztak neki. Köszönöm Nektek, hogy minden hibája és elsőregénysége
ellenére esélyt adtatok ennek a történetnek!:)
* * *
Köszönöm, hogy itt jártál!:) Ha érdekelnek hasonló tartalmak, megtalálsz Facebookon és Instagramon is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése