Könyvek és
képregények
Olvasási átok
ült rajtam, megszúrtam az ujjam egy elátkozott könyvjelzővel, vagy ki tudja.
Talán hiba volt az évet olyan könyvvel indítanom, amibe legszívesebben
belebújtam volna – nem jött még egy regény, ami túlszárnyalta volna az Aranypintyet Donna Tarttól. Minden
szöveget fakónak éreztem, olyan majdnem
jó könyvek kerültek elém. De az is lehet, hogy sokuk közülük igazán jó volt, csak én nem tudtam
megfelelő befogadó lenni. Túl sokat dolgoztam napközben, és amikor esténkét
kinyitottam egy-egy regényt, már nem akartam betűket látni, csak vánszorogtam
keresztül a szövegmocsarakon.
Így éreztem
egész évben, de ahogy most visszatekintek az olvasmánylistámra, akad rajta
bőven kiemelkedő könyv. Neil Gaiman Kilátás
az erkélyről c. esszékötete zseniális, bölcs, vicces, megható és lelkesítő
– bizonyos írásokat már most újraolvasnék belőle. Az év második felére bepotyogó „fura
fantasyk” is üdítően hatottak – a Minden
madár az égen különleges boszorkány-feltaláló párosára, vagy az Amatka szavakkal életben tartott
diktatúrájára sokáig emlékezni fogok. N.K. Jemisin trilógiájának második része,
az Obeliszkkapu már nem lepett meg –
az Ötödik évszakhoz méltó folytatás,
összetett világ és összetett karakterek. A Növényevő szimbolikus, bizarr testtörténete is az egyik legmaradandóbb élményem.
Ahogy könyvből
is kevesebbet olvastam, úgy képregényből is: talán a Blue is the Warmest Colort emelném ki közülük, két fiatal lány
bensőséges, kibontakozó szerelmét; valamint a Pride of Baghdadot, egy igaz történet alapuló képregényt négy oroszlánról, akik bombázás idején kiszabadulnak az állatkertből, és életükben először tapasztalják meg a szabadságot.
Filmek
Nem szeretném
sokat méltatni a Testről és lélekről-t,
megtették már sokan pontosabban és szebben, mint én képes lennék rá. Inkább azt
mesélem el, mit jelent nekem.
Az intimitás
nyelvét is tanulni kell. A családomban nem szokás megölelni, vagy megpuszilni
egymást, arra sem emlékszem, mikor érintettem meg a szüleimet vagy ők engem, a
testvéreimről nem is beszélve. Egyszerűen nem így szeretünk, nem beszéljük otthon ezt a nyelvet. Mindig is
zavarba hoznak azok az emberek, akik teljesen spontán megérintik beszéd közben
a másikat, megölelnek találkozáskor, vagy bátorítóan megszorítják a kezemet.
Nem azért jövök zavarba (általában), mert rosszul esne, hanem mert annyira idegen
számomra, nem tudok helyesen reagálni rá. És amikor legszívesebben megölelném
egy barátomat, mert úgy érzem, ráfér egy szarcunami közepette, legtöbbször
akkor sem merem. Nem fogom elbénázni?
Egyáltalán hogy csinálják az ilyesmit a normális emberek?
Talán ezért is
éreztem gyerekként, hogy sokkal könnyebben teremtek kapcsolatot állatokkal. Egy
farkcsóváló kutya vagy egy doromboló macska kommunikációja egyértelmű, őket értettem.
Én voltam a kislány, aki az osztálykirándulásokon is inkább összebarátkozott a
vendégház állataival, mintsem adj király
katonát! játsszon a többiekkel. És ha valami végül közelebb vitt az
emberekhez, az pont az állatok tiszta, egyértelmű viselkedése volt. Hogy a
macskám is azonnal jelzi, hogy ne simogassam a hasát, mert kicakkozza a fülem,
de igen, ott az álla alatt, ott még egy kicsit vakargassam.
Ennek az
intimitásnak a tanulása az, ami elsőként közel húzott Enyedi Ildikó filmjéhez,
ez az érzékeny ábrázolás, ez a finomság, de nem finomkodás, ez a mély
emberismeret és empátia. Ha tehetném, én is szarvassá álmodnám magam.
És ha már
filmekről szerettem volna beszélni, mindenképpen megemlíteném a Szólít a szörny adaptációját, amiért
annyira szorítottam, hogy ne rontsák el az egyik kedvenc könyvem, és nem
okozott csalódást: ugyanolyan bátor, ugyanolyan szívszorító, mint Patrick Ness ifjúsági
regénye. (Senki ne higgyen a trailernek, ez nem egy kalandos családi fantasy.)
A másik kiemelkedő élményem pedig egy olasz film, a Perfect Strangers – avagy mi történik, ha egy hétfős baráti vacsora
alkalmával a résztvevők azt játsszák, hogy minden hívást és telefonjukra
befutó üzenetet nyilvánosan kezelnek.
Sorozat
Az év
legfontosabb és legaktuálisabb sorozata számomra A szolgálólány meséje. Kezd visszatérni a hitem a
feldolgozásokban, pont úgy és pont ott tesz hozzá a könyvhöz, ahogy kellett; az
új szálak még így is megleptek és elborzasztottak, hogy tudtam, mire számítsak.
A kritikákban sokszor kiemelik, milyen "nőként" vagy "férfiként"
nézni, de a hatalommal való visszaélés vagy a saját test feletti kontroll
elvesztése, a tárgyiasítás mindenkit érintő és megérintő téma. Azért nézzétek,
mert emberi.
Valószínűleg
burokban élek, mert idén találtam csak rá a Black Mirror antológiasorozatra. Az első évadnál nem egészen
értettem a nagy rajongást körülötte – a szituációk tetszettek, de elkapkodottnak éreztem a sztorikat –, aztán beszívott engem
is. Némelyik ötletnél nem is arra gondoltam, hogy "hú, ez baromi ijesztő,
remélem, nem valósul meg a közeljövőben", hanem "hogyhogy még nincs
ilyen? Annyira valóságos". (Például rögtön a disznó. Az a disznó.)
Videojátékok
Ha már az
állatokkal való kapcsolat szóba jött, muszáj megemlítenem a Last Guardiant. Egy kisfiú egy ősi
civilizáció romjai között ébred, összezárva egy legendás fenevaddal, a félig
sas, félig macska szörnyeteggel. Trico sebesült, a fiú segít rajta, cserébe a
szörny pedig nem falja fel. Az ő szavak nélküli kapcsolatukra épül a játék, hogyan ismerik meg egymást, és hogyan próbálnak meg előrejutni közösen, minden problémával együtt megküzdve. Talán olcsónak tűnhet egy kisfiú és egy túlságosan is aranyosra animált fenevad története, hisz ki ne érezne együtt velük, ki ne drukkolna értük, de a Last
Guardian nem válik szirupossá, akkor drámai, amikor kell, és akkor
kegyetlen, amikor kell. Ez nem egy Disney-mese.
Ezen kívül
rengeteg időt töltöttem a Witcher kártyajátékkal. Ha újra megkísértene, valaki
feszegesse le az ujjaimat a kontrollerről.
Színház
Az év
legkülönlegesebb színházát Pálfi György rendezte egy használaton kívüli, régi
pártétkezdében, ahol még a mosdóban is művér csorgott, a hideg, nyersbeton
csarnokban ülve pedig még csontig hatolóbb lett a svéd horrorkönyv, a Hívj be! feldolgozása. Eleinte féltem,
hogy túlságosan elnyomja majd a vizualitás a karaktereket – akad benne óriás
gorillamaszkos, technóra csápoló cukorkaárus is, meg úgy általában is szuperek
a jelmezek –, de a remek alakításoknak hála nincs így, Szőke Abigél tökéletes,
éteri vámpírlány, akiről elhiszem, hogy több száz éves vérszívó. Bár sok
feldolgozását láttam már a történetnek, a katarzis megint vitt magával, és a
befejezés is tudott hozzátenni újfajta értelmezést.
A másik
kiemelkedő darab az Egyasszony volt,
Tenki Réka monodrámája, amit már játszanak egy ideje, de mi még csak most
jutottunk el rá. Még mindig lúdbőrzöm némely résztől, zsigeri előadás,
félelmetes erővel.
*
* *
Mivel ez
önmagában is elég hosszúra sikeredett, nem szerettem volna összemosni a
személyesebbnek szánt 2017-es visszatekintőmmel, az külön olvasható itt.:)
Tarttal hasonlót éltem át és alig várom, hogy a Titkos történet után belemerüljek az Aranypintybe. Az Amatka szerepelt olvasmányi listámon, nem is értem, miért nem bukkant fel az évértékelőmben, ahogy a Szolgálólány meséje vagy a West World sem. Pedig!
VálaszTörlésMeglepett a hasonlóság az intimitás terén. Esetemben más is nehezíti a kifejezését és megélését, de a családi vonások azonossága kísérteties.
Játékot a Dragon Age óta nem érintettem, amibe úgy érzem az olvasás, filmezés és írás akadályoz.
A színház ízére nem sikerült rákapni, családunkban nincs hagyománya és nem olyan közegben kamaszodtam, nőttem, ahol barát, vagy más rokon rávezetett volna az igényére. Viszont mind a Hívj be!-t mind az Egyasszonyt könyvben sikerült elolvasnom.
Nekem a Titkos történet volt az igazi szerelem, de szerintem a témája miatt állt végül közelebb hozzám (és nincs ok panaszkodni az Aranypinty miatt sem:)).
TörlésJátszani nekem sincs elég időm - egy csomó játékot már beszereztem, de még el se indítottam -, pedig kamaszként rengeteget toltam. A Dragon Age például teljesen kettévágta egy vizsgaidőszakomat, muszáj volt végigvinnem, addig elhalasztottam minden vizsgám.:D