Selejtet
gyártani kitartóan tudok. Mindig is könnyedén dobtam ki egész fejezeteket, amik
apránként egész regénnyi szövegekké dagadtak, mert rossz résztől megszabadulni
nem veszteség, hanem felszabadulás. A hatásfokom mondjuk emiatt
nem túl magas: sokkal több a
használhatatlan szövegem, mint a felhasznált. Ha betűkről van szó, őrülten
pazarolok.
A
Bábel fiai előtt több
selejt-kéziratot írtam. Természetesen rögtön trilógiával kezdtem, a két befejezett rész két féltégla nagyságú könyvet kitett volna, és mind a fantasy közhelyek
mintapéldája lehetne. Igen, meg kellett menteni a világot benne. Igen,
varázstárgyak, tűzlabdák, démonok szerepeltek benne, és a történet egy közepes nehézségű
számítógépes játék sztorijára hasonlíthatott. Egyetlen érdekesség
talán a főhős személye: sorsa szerint le kellett volna győznie a gonosz varázslónőt, ő
azonban inkább alkut kötött vele, és mindenkinek azt hazudták, a nő halott,
pedig csak visszavonult egészen más terveket szövögetni.
Nem
érdekelt, mennyire rossz a szöveg vagy a történet. Elvarázsolt, hogy végtelen
mennyiségű fehér lapot pötyöghetek tele betűkkel, és ez a korlátlan szabadság
részegítő volt. Zabolázhatatlanul írtam, az egyik karácsonyi szünetben begépeltem egy fél regényt, majd többé rá sem néztem – inkább volt ez pótcselekvés, mint igazi írás. Korlátlanul mesélhettem, de éreztem, hogy ezek magamnak szánt történetek. Nem is
mutattam meg őket soha senkinek.
A
trilógia után két félbehagyott regény következett, majd két év jóformán írásmentes
időszak, és csak ezután kezdtem el a Bábel fiait.
Több millió leütésnek ki kellett hullnia belőlem, hogy megszűnjön az a
„mindenáron minél többet írnom kell” viszketés. Már nem azért szerettem volna
írni, hogy azt a sok zavaróan fehér felületet összefirkáljam, hanem mert végre el szerettem volna mondani valamit. Végre komolyan akartam
venni egy történetet, az első igazit.
Elég időt akartam rászánni, annyiszor akartam átírni,
amennyiszer csak kell – utána sem tudnék számolni, hányszor eresztettem rá a
házi buldózert. Rengetegszer elvesztem a karakterek és történetszálak között,
ezért rengetegszer kellett visszafejtenem a szöveget, hogy megtaláljam a mondanivaló
fonalát. De meg akartam találni, és ez a késztetés mindennél erősebb volt.
Hiába
írtam előtte több millió leütést, mégis azt érzem, hogy ez az első kéziratom.
Nem azért, mert végül megjelenhetett – ha a fiókban marad, mint sokáig
számítottam rá, akkor is így érezném –, hanem azért, mert ez az első becsületes
szándékkal megírt történetem. A két év csend kellett hozzá, hogy megváltozzon a
hozzáállásom, és ezért örültem, amikor a sok újraírás között kallódva végül
mégis be tudtam fejezni a Bábel fiait;
sorszámilag ugyan az ötödik kéziratot, de valódiból az elsőt.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése