Könyvek és képregények
A
tavalyi bejegyzésemet úgy kezdtem, egy olvasási válság miatt rekordkevés
könyvvel zárom az évet, és a helyzet sajnos idén sem javult, sőt. Egy kezemen
meg tudom számolni, hány könyvet élveztem úgy igazán, annyira belefeledkezve,
hogy elfelejtsek leszállni a villamosról. Ez az
olvasástalanság az idei véráldozatom a regényírás oltárán. Egyszerűen képtelen
voltam odafigyelni szövegekre, amikor azt éreztem, haladnom kell a sajátommal:
féltem, hogy elveszítem az éppen elcsípett lendületet, és talán sose találom
meg újra.
Azért
persze ki tudok emelni pár kedvencet. Az évet rögtön Lionel Shriverrel kezdtem,
akitől a Beszélnünk kell Kevinről
örökös kedvenc, és aki felőlem bármit írhat, a bevásárló listáját is elolvasom.
Még a Mandible családhoz hasonló
regényeket is, pedig belém aztán nem sok közgazdász véna szorult; lenyűgözött ez a
lassú gazdasági apokalipszis a maga tudományos fejtegetéseivel, miközben a több
generációs család viszonyrendszere a Shriverre jellemző emberismerettel és
pontos jellemrajzokkal bomlik ki.
Az
év meglepetése számomra a Minden szív kaput
nyit Seanan McGuire-től – avagy gyerekek, akik átkerültek a számukra készült tökéletes fantasy világba, majd kiutasították őket onnan. Ez a kisregény annyi ötletet és érzelmet foglal
magába, olyan szépen beszél a kamaszkori útkeresésről, hogy jobban elvarázsolt bármilyen nyolcszáz oldalas
monstrumnál.
Az
év „tökéletes komfortzóna könyve”-díját viszont Nick Cave Bunny Monroe halála című ámokfutása érdemli. Nyáron olvastam el, a
budapesti koncert után, mert még annyira hatása alatt álltam az élménynek, emiatt nem is vártam tőle sokat – ehhez képest úgy
beszippantott, mint idén semmi. Palahniuk-féle
abszurddal meséli el egy alkoholista, a nőket egyetlen testrészükre
leegyszerűsítő apa bukását, egyszerre térdig a mocsokban és mégis emberien.
Az idei legjobb képregény számomra a Beautiful Darkness: cuki tündérmesék
stílusában megrajzolt őrület, ahol a manócskák egy halott kislány testében
laknak, a brutalitás és cukormáz keverékéből pedig valami különleges és
borzongató sül ki.
Sorozatok
Ha már képtelen voltam eleget olvasni, idén rákaptam
a sorozatokra, sokkal többet néztem, mint eddig bármikor. Talán az év eleji
tökéletes startnak köszönhető ez a lelkesedés, amikor egymás után futottam bele
két szuper sorozatba: a Waco megtörtént eseményeket mesél el egy szektáról, amelyet az FBI több mint egy
hónapos ostrom alá vett; a Halt and Catch
Fire pedig a számítógépek hőskorába repít vissza, és nem csak a
nosztalgikus hangulat, hanem a kitűnően megrajzolt karakterek miatt is imádtam.
Mindkettőről írtam bővebben itt.
Ezen felbuzdulva hirtelen rengeteg pilotot
próbáltunk ki – és ezúttal szigorúan kaszáltunk mindent, ami nem hozta egy-két
rész alatt a „húha-élményt”. Így találtunk rá a Peaky Blindersre, amibe nem csak Cillian Murphy vizenyős halszeme
miatt szerettem bele, hanem a felemelkedni vágyó ír maffiacsalád összetett
viszonyai és a lehengerlő feszültség miatt is (ó, azok a leszámolások!). Egyben ledaráltuk az egészet, azóta is tudok kamu ír akcentussal káromkodni, most meg rághatom a körmöm a következő évadig.
Az év második felében pedig mintha ráálltam volna
a diszfunkcionális családokra és traumákkal küzdő főhősökre. Így szerettem meg
Patrick Melrose családi tragédiákkal terhelt életét, hogyan válik a
bántalmazott gyerekből sérült és szeretetre vágyó, drog és alkoholproblémákkal
küzdő felnőtt; a Firstre, amelyben
még a Marsutazásnál is nagyobb kihívás a gyász és a családi viszonyok
rendezése; a Trustra, amelyben a
világ egyik leggazdagabb embere nem hajlandó váltságdíjat fizetni az unokája
életéért; valamint a Sharp Objectsre,
ahol még a sorozatgyilkosnál is félelmetesebb szembenézni a zsarnoki anyával.
És hogy ne csak pozitív élmények kerüljenek ide:
a tavalyi kedvenc, a Szolgálólány meséje idén hatalmas csalódásba fordult, a második évad céltalan
körbe-körbe járás és öncélú sokkolás, sehol már az okos történetvezetés vagy az ügyesen tálalt társadalmi kérdések. (Annyira felidegesített, hogy írtam róla anno egy dühöngőt „Mi
a fene történik Gileádban?” címmel, de végül sosem került ki a blogomra.)
Játékok
Volt egy fogadalmam: amíg nem fejezem be az Irha és bőrt, nem játszom. Ha egyszer
leülök, már könnyen elcsábítanak a játékok, ezért próbáltam a kontrollert
teljesen elkerülni (csak azért nem dugtam el egy széfbe, aminek aztán elásom a
kulcsát, mert más is használja). Egyszer szegtem csak meg a fogadalmat, de
akkor rettenetesen megérte: a Detroit: Become
Human számomra az év játéka. Három android öntudatra ébredése a közeljövő
Detroitjában, egy olyan interaktív film típusú játék, ahol a döntéseknek végre
tényleg súlyuk van, a téma mély és megrázó, a karakterei pedig úgy
hozzámnőttek, hogy még most is régi ismerősként gondolok rájuk. Az SFmagon lelkendeztem róla bővebben is.
* * *
Ha pedig a személyesebb jellegű évértékelőre lennél kíváncsi, milyen változások történtek velem 2018-ban, és milyen célokat tűztem ki az új évre, itt találod.:)
Köszönöm, hogy itt jártál!:) Ha érdekelnek hasonló tartalmak, megtalálsz Facebookon és Instagramon is.
Köszönöm, hogy itt jártál!:) Ha érdekelnek hasonló tartalmak, megtalálsz Facebookon és Instagramon is.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése